ured@os-vkovacica-humnasutli.skole.hr
_______________________
__________________________
__________________________
PROJEKT "PROFESOR BALTAZAR ONLINE"
__________________________
___________________
Osnovna škola Viktora Kovačića Hum na Sutli
________________________
__________________________
ETNO ELEMENTI
U DRUŠTVENIM IGRAMA
________________________
PODUZETNIŠTVO U PODRUČJU LIKOVNE KULTURE
____________________
KATALOG I CIJENE PROIZVODA
2015./16.
________
_____________________
JEDINSTVENI ZAGORSKI STOL u tehnici terakote
_______________________
DIZAJN U ETNO KULTURI HRVATSKOG ZAGORJA
ETNO DIZAJN U KERAMICI
____________________________
___________________
BESPLATNO RJEŠAVANJE ZADATAKA IZ MATEMATIKE
1
Učenička zadruga 'GLAŽUTA', OŠ Viktor Kovačić, Hum na Sutli:
Mladi zadrugari KERAMIČKE SEKCIJE:
Voditelj KERAMIČKE SEKCIJE: Dragana Palčić, prof. lik. kulture
Na Županijskoj smotri KZŽ sudjeluju učenici:
1. Marko Pavić, 6. razred
2. Ana Marija Gluhak, 6. razred
3. Sara Završki, 6. razred
4. Dominik Javorić, 6.razred
5. Lovro Kurtušić, 6. razred
Mentor: Dragana Palčić, prof. lik. kulture
1. Eva Novak, 8. razred
2. Kaja Javorić, 8. razred
3. Nikolina Tkalec, 7. razred
4. Marko Pavić, 6. razred
5. Dominik Barić, 6. razred
6. Lovro Kurtušić, 6. razred
7. Ana Marija Gluhak, 6. razred
8. Sara Završki, 6. razred
9. Elvira Ramadani, 6. razred
10. Nataša Kic, 6. razred
11. Natalija Antolić, 6. razred
12. Katarina Gajški, 6. razred
13. Emanuel Večerić, 6. razred
14. Ivana Gajški, 5. razred
15. Veronika Brežnjak, 5. razred
16. Nikolina Gluhak, 5. razred
17. Karla Kanižaj, 5. razred
2
ETNO DIZAJN U KERAMICI 'BABICA I DEDEK V KERAMIKI'
Uvod:
Keramičke figure muškarca i žene oslikane motivima narodne nošnje ('etno' tradicije s područja Huma na Sutli, u Hrvatskom zagorju) oblikovane su kao posude s poklopcem, poput tradicijske 'ŠKRINJE', u kojoj se u obiteljima (posebno djevojke, žene) čuvala narodna nošnja i tkanine s tradicijskim vezom i prenašala kao miraz s majke na kćer.
Za oblikovanje keramičkih figurica odlučili smo se kako bi naglasili i očuvali vrijednosti tradicijske nošnje koja je nekada ženu krasila u svakodnevnim i posebnim prilikama, a oblik figurice preuzima namjenu funkcionalne posude, poput škrinjice (u Humu na Sutli tzv. škatlice) u kojoj se 'na veke' čuvalo nešto posebno (kao klaruš - ogrlica, ringlice - naušnice).
Zajedničkim povezivanjem obaju motiva (narodne nošnje i škrinjice) i naše keramičke posude (namijenjene za nakit i sitni vrijedni sadržaj), želimo ukazati na dragocjenu povezanost tradicije i suvremenog načina života čovjeka.
Dizajn u našim uporabnim predmetima (figuricama BABICE I DEDEKA) oživio je u obliku praktičnih, ali i kreativnih idejnih rješenja s etno/tradicijskim motivima. Pridržavali smo se vrijednosnih smjernica u definiciji:
DIZAJN + PRAKTIČNO = DEKORATIVNO
Pod praktičnim podrazumijevali smo funkcionalnost (uporabivost) proizvoda, što znači da posuda - pusoudva za nakit mora imati praktičan i uporabni oblikovani prostor namijenjen za spremanje i čuvanje nakita i sitnih vrijednih sadržaja.
3
OPIS PRAKTIČNOG RADA
1. FAZA (izrada skice)
Skicom izrađujemo koncepciju izvođenja praktičnog rada, odnosno objašnjavamo kako ćemo pojedine faze rada realizirati
Sl. 1. Crtanje skice za oblikovanje gornjeg i donjeg dijela tijela (babica)
Sl. 2. Crtanje skice za oblikovanje gornjeg i donjeg dijela tijela (dedek)
4
Sl. 3. Crtanje skice za oblikovanje detalja i kako ga dodati na oblikovanu cjelinu
2. FAZA (priprema alata i materijala)
Od alata pripremili smo: spužvu (za ovlaživanje gline), valjke za valjanje gline, nožiće
(za rezanje), drvene i metalne lopatice (za oblikovanje forme), kistove (za postupak
glaziranja)
Sl. 4. Alat potreban za postupak oblikovanja
3. FAZA. (izrada glinenog mlinca postupkom valjanja gline)
Postupkom valjanja glinenog mlinca postigli smo glatku površinu gline i njezinu
jednoliku debljinu koja nam je važna posebno za oblikovanje donjeg dijela figurica
(posude)
5
Sl. 5. Razvijanje glinenog mlinca Sl. 6. Valjanje i izjednačavanje debljine
7.Izrezivanje planiranih dijelova 8. Izrezivanje okruglog dijela (za dno posude)
Sl. 9. Izrezivanje pravokutnog djela (za stjenku posude)
6
4. FAZA (Savijanje i spajanje oblika)
Savijanjem pravokutnog oblika dobivamo oblik valjka, a spajanjem s okruglim dijelom
zatvaramo s jedne strane valjkasti oblik i dobivamo oblik posude, odnosno donji dio
figure (babice/dedeka)
Sl. 10. Savijanje izrezanih dijelova Sl.11. Spajanje savijenog valjkastog oblika sa okruglim
dnom
Sl. 12. Oblikovanje valjka (izvana) Sl. 13. Oblikovanje valjka (iznutra)
7
5. FAZA (Oblikovanje i dekoriranje osnovnih oblika)
Oblikovanje cjeline figurice s većim dijelovima –donji dio (posuda), gornji dio
(poprsje i glava figurice s dekoracijom narodne nošnje)
Sl. 14. Spajanje dijelova 'slipom' Sl. 15. Oblikovanje iz više dijelova Sl. 16. Dodavanje većih detalja
Sl. 17. Izrezivanje Sl. 18. Oblikovanje glave Sl. 19. Oblikovanje većih detalja (glava)
Sl.20. Dodavanje dijelova (rubac) Sl. 21. Oblikovanje većih detalja (mjesta za dodavanje dijelova)
8
6. FAZA ( Oblikovanje i dekoriranje detalja)
Usklađivanje gornjeg i donjeg dijela figurice i dekoriranje detalja urezivanjem i
utiskivanjem
Sl. 22. Prilagođavanje gornjeg s donjim dijelom Sl. 23,/24.Oblikovanje i dekoriranje
Sl. 25./26./27. Dekoriranje detalja na odjeći glavi i kosi
Sl. 28./ 29: Gotove oblikovane figurice s donjim i gornjim dijelom
9
7. FAZA (Retuširanje, sušenje i pečenje)
Retuširanje sušenih figurica (prije prvog pečenja) izvodili smo na dva načina,
zaglađivanjem i brušenjem s brusnim papirom.
Sl. 30./31. Retuširanje zaglađivanjem i brušenjem
Sl. 32. Slaganje u peć i prvo pečenje sušenih glinenih figurica
10
8. FAZA (Postupak glaziranja)
Postupak glaziranja izvodili smo kistovima, veće površine oslikavali smo širokim
kistom, a manje površine i detalje s manjim šiljatim kistom. Glazura je morala biti
rijetka, a postupak smo ponavljali dva do tri puta, prema potrebi. Na mjestima gdje
smo željeli da nam površina bude transparentna (s vidljivim potezima kista) površine
smo premazivali dvaput, a na mjestima gdje smo željeli da površina bude jednolična,
premazivali smo triput.
Sl. 33. Glaziranje kistom donjeg dijela Sl. 34. Glaziranje kistom gornjeg dijela Sl. 35. Glaziranje detalja (šešir)
Sl. 36. Glaziranje kistom detalja (lice) Sl. 37. Glaziranje dijelova figurice
11
Sl. 38. Glaziranje detalja (brkovi) Sl. 39. Dovršene glazirane figurice (složene u keramičku peć)
9. FAZA (Drugo pečenje)
Drugo pečenje izvodimo nakon što smo glazirali figurice (nakon prvog pečenja)
Sl. 40. Složene glazirane figurice u keramičku peć (za drugo pečenje)
12
Gotovi pečeni glazirani proizvodi BABICE I DEDEKI
Sl. 41. Babica Sl. 42. Dedek
Sl. 43. Babice
13
Sl. 44. Dedeki
Sl. 45. Dedeki (gornji dio)
14
Sl. 46. Babice
Sl. 47. Dedeki, mužikaši
15
Korištenje pomoćne literature:
1. OSNOVE TEHNOLOGIJE I METODE OBLIKOVANJA GLINE, Robert kuhar, osobno izdanje, 2014. Zagreb
BROŠURA BABICA I DEDEK V KERAMIKI